Trådløse netværk, eller WiFi som det hedder, kan ind imellem være noget drilsk noget. Der findes to forskellige former for trådløs net i din router, 2.4 og 5 GHz, og de kan være drilske på hver sin måde. Læs mere om forskellen.
Det kan være din router der driller, men det kan også være enheden der skal koble op på routerens trådløse forbindelse der driller. Endelig kan det også være et svagt signal, eller andre forstyrrende trådløse net der er i spil.
Eksempel
Er der problemer med at printe fra computeren til den trådløse printer, så start altid med at slukke og tænde printeren. Men kan computeren heller ikke komme på internettet, skal du starte med at slukke og tænde for din router.
Fejlsøgning
Undersøg altid om det er en eller flere enheder der ikke vil på det trådløse. Hvis det er en der fejler, så genstart den. Dog kan du i første omgang prøve at slå trådløs fra og til på enheden først, for at se om det hjælper.
Hvis det er alle enheder der fejler, så genstart evt. routeren. Er der lys i lamperne på routeren, som der skal være. Der skal være lys i US (UpStream/⇑Pil op), DS (DownStream/⇓Pil ned) og Internet (@/Globus). Hvis ikke så genstart den.
Kommer der ikke konstant lys, i både US, DS og Internet efter genstart af router, er der ikke internet forbindelse til din router, og du skal kontakte din internet udbyder. Dog kan du prøve et lille trick (coax trick) først, hvis du får internet via kabel-TV nettet (coax).
Coax trick
Dette trick er kun for de der får internet via Kabel-TV nettet. Sluk for routeren, afmonter Coax kablet (Antenne kabel med møtrik) og rør ved kobbertråden i midten af kablet. Derved fjerner du evt. støj, der holdes inde af skærmen udenom kobbertråden). Skub kablet godt ind igen, inden du skruer møtrikken på igen. Tænd derefter for routeren. Hjælper det ikke, eller kun kortvarigt, må du kontakt din internet udbyder.
Andre trådløse problemer
Signalstyrken kan være for lav, eller dit trådløse netværk er forstyrret af andre trådløse netværk (tæt bebyggede områder). For at tjekke dette, kan man hente app’en WiFi Analyzer (se nedenfor) til sin smartphone eller tablet. Den kan både måle signalet og foreslå optimalt kanalvalg.
Er signalet svagt, handler det om at placere sin router optimalt, eller at øge dæknings området. Er signalet forstyrret af andre net, hvilket specielt gælder 2.4 GHz, handler det om at ændre opsætningen på routeren. Man kan skifte det trådløse signal over på en anden kanal.
WiFi Analyzer App
Download til Android
App’en, eller en tilsvarende, findes desværre ikke til Iphone/Ipad
Der hvor der står SSID/Netværksnavn,

WiFi Signal
Fra -40 til -60 dBm er fra Godt til Perfekt
Fra -61 til -80 dBm er Nogenlunde
Fra -81 til -100 dBm
er fra Dårligt til Ingen dækning

WiFi 2.4GHz kanaltest *)
Kanal 1-8 er dårlige valg
Kanal 9-10 er nogenlunde valg
Kanal 11 er bedst i dette tilfælde
Ikke alle enheder understøtter kanal 12-13
Udvidelse af dækningsområdet
Mange af de WiFi extendere man kan købe for en billig penge har mange ulemper, og løser ofte ikke det egentlige problem tilfredsstillende. Hvis man virkelig vil øge dækningsområdet, må man ud med 1.400 kr. eller mere, alt efter hvor stort dækningsområdet skal være. Læs mere om produktet (Nogle internetudbydere tilbyder det til sine kunder lidt billigere).
Routerens placering
- Placér routeren centralt i hjemmet
- Stil routeren så højt som muligt (minimum i 1,5 meters højde)
- Hold afstand fra din router til vægge og fysiske genstande
- Hold din router væk fra andet trådløst/elektronisk udstyr
- Undgå at placere din router tæt på en varmekilde
- Undgå at placere routeren på loftet, hvis der er alufolie på dampspærre under et tykt lag isolering.
Sådan skifter du kanal
Log på din routers admin-panel, og skift til den mindst brugte kanal i dit område. Se vejledningen for din router, eller kontakt evt. Assens PC support. Det kan måske klares via fjernsupport.