Når din mail ikke når frem til modtageren, og du får beskeden “Undelivered Mail Returned to Sender”, i din indbakke, kan der være flere forskellige årsager.
Du kan f.eks have skrevet modtager adressen forkert, eller modtagers mailboks kan være løbet fuld (pladsmangel). Der vil som regel være en teknisk beskrivelse af årsagen på Engelsk.
Men nu begynder en helt ny type afvisninger at dukke op.
Får du besked i din indbakke om at en mail du sendte ikke nåede frem, og der står “TLS 1.2 encryption is required” i fejlbeskrivelsen, kan du her læse en forklaring på årsagen til netop den type afvisninger.
Alle virksomheder, offentlige som private, skal nemlig, ifølge Datatilsynets retningslinjer, have krypterede emails på TLS fra januar 2019.
Datatilsynet foreskriver endvidere, at det som minimum bør være den næstnyeste version TLS 1.2, og at den bliver brugt under hele transmissionen (Forced TLS 1.2). Ellers risikerer krypteringen at blive “nedgraderet” af en mail server, som ikke har denne version (f.eks din/afsenders).
Lever virksomhederne ikke op til kravet om TLS eller yderligere krypterings- eller sikkerhedsforanstaltninger risikerer de advarsler og bøde i henhold til GDPR forordningen, der trådte i kraft i maj 2018.
Det kan derfor betyde, at hvis din mail udbyders mail server f.eks benytter TLS 1.0, eller TLS 1.1, og modtagers mail server kører “Forced TLS 1.2” kryptering, vil dine mails blive afvist.
Heldigvis er det ikke et problem hos de største mail udbydere. Men problemet er for nyligt set hos en mindre mail udbyder, der dog har stillet kunderne i udsigt at det snart bliver løst.