En historie fra dagligdagen.
En af mine faste kunder, der driver egen virksomhed, blev i dag ringet op af et “IT service” firma, hvis motiver godt kunne fremstå lidt tvivlsomme. Tilføjelse 2/11-2018: En af mine private kunder, samt en jeg stødte på i anden sammenhæng, har været ude for det samme.
Min kunde bliver præsenteret for at hans (virksomhedens) telefon nummer er blevet udtrukket i en konkurrence, og at han har vundet en rensning og hastigheds optimering af sin PC, til en værdi af 1.000 kr.
- Den aktuelle kunde har aldrig tilmeldt sig den aktuelle konkurrence. Det pågældende nummer der ringes fra, er endvidere registreret som et “spam” nummer, i flere databaser (Googlede telefon nummeret). For at tjekke firmaet yderligere blev firmanavnet også slået op i Google, og her fremgik både postadresse og CVR-nummer til videre undersøgelse.
- IT virksomhedens ejerskab er registreret på en person i Thailand. Vedkommende står for en lang række selskaber, hvoraf mange er lukket, eller hyppigt omregistreret (Ifølge CVR-nr).
- Firmaets “mondæne” adresse i det centrale København, er et “kontorhotel” af tvivlsom karakter.
Her udlejes (proforma) postadresser til virksomheder, for fra 350,- kr. om måneden (Googlede adressen). - Et kig på IT virksomheden på Trustpilot, viser at nogle føler sig fuppet, eller forsøgt snydt til en abonnements ordning. Andre føler sig overordentligt godt behandlet, endda meget malende beskrevet. Et nærmere kig på nogle af de meget rosende profiler, viser dog at de anmelder (udelukkende) firmaer fra samme ejer i Thailand. Her kunne godt mistænkes at være tale om falske profiler og anmeldelser. I øvrigt foreligger der, efter min vurdering, uforholdsmæssigt mange anmeldelser i forhold til virksomhedens levetid.
- Af nogle af de (overdrevent) rosende anmeldelser, fremhæves et “fantastisk vedligeholdelses” program IT virksomheden installerer på din PC. Så må man bare håbe det ikke også overvåger dine aktiviteter, når du f.eks. handler på nettet med dit betalingskort.
Jeg nævner ikke nogen navne. Og jeg anklager heller ikke nogen. Hverken berettiget eller uberettiget.
Måske er der bare tale om uheldig markedsføring (på kant med loven)?
Jeg tænker mit, og anbefalede min kunde ikke at indløse “præmien”!